אנדרטת המשמר השחור (The Black Watch Monument)

אנדרטת המשמר השחור (The Black Watch Monument)

הצילום הזה הוא של אנדרטת המשמר השחור (Black Watch Monument) בעיירה אָבֵרְפֵלְדי (Aberfeldy) שבמחוז פֶרְתְ'שייר (Perthshire). אברפלדי עצמה שוכנת לגדת הנהר טֶיי (River Tay) בדרום הרמה הסקוטית (Highlands), והאנדרטה ממוקמת בסמוך לגשר טיי (Tay Bridge) החוצה אותו.

אנדרטת המשמר השחור באברפלדי

חדי העין יבחינו אולי כי ברקע נשקף אותו נוף שניתן לראות בצילום שכאן, וגם בתמונת הפייסבוק של הבלוג. מי ששם לב גם לחוט שמשתלשל מעל הפסל וודאי יבין את האכזבה שלי על כך שנעשו שם בדיוק עבודות תחזוקה — שלא ממש הצלחתי לתהות על קנקנן.

המשמר השחור (The Black Watch)

בעקבות דיכוי המרידות היעקוביניות (Jacobite Uprisings) של סוף המאה ה-17 ותחילת ה-18, במסגרתן מרדו תושבי הרמה הסקוטית נגד הכתר האנגלי, שלח המלך ג'ורג' השני בשנת 1724 את הגנרל ג'ורג' ווייד (George Wade) לסקוטלנד על מנת שיוכל לבחון מקרוב את מצבם של תושבי הרמה ולוודא שנאכף החוק שפירק אותם מנשקם.

ווייד, קצין וותיק שהשתתף גם בדיכוי המרידות של 1715, נתמנה זמן קצר לאחר מכן למפקד העליון של כוחות הוד מלכותו בצפון בריטניה, ובמסגרת תפקידו הוביל את אחד ממאמצי הבנייה החשובים ביותר בהיסטוריה של סקוטלנד.

לאורך יותר מעשור, ווייד יזם וניהל את סלילתן של דרכים באורך מצטבר של כ-400 ק"מ, וגם את בנייתם של כ-40 גשרים חשובים — שבהם גם גשר טיי שבאברפלדי, שעד היום מוכר גם בשמו השני — "גשר הגנרל ווייד" (General Wade's Bridge).

אך בנוסף לתרומתו האדירה לתשתיות, ווייד נודע גם בזכות כך שהקים, החל משנת 1725, מספר יחידות מיליציה שקרא להן "פלוגות משמר" (watches). פלוגות אלה גייסו קצינים מבין אצולת הקרקע המקומית וחיילים מרחבי הרמה הסקוטית, שכולם באו משבטים (clans) שנודעו כנאמנים לכתר האנגלי.

זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שסקוטים גוייסו בפועל לשירות הממלכה הבריטית, והפלוגות האלה, שנתאספו ליד אברפלדי, נודעו ברחבי הרמה בשם "המשמר השחור" בזכות מדי הטארטן הכהים שחולקו להן. תפקידן העיקרי בתקופה זו היה למנוע חיכוכים אלימים בין השבטים, ובעיקר — לאכוף את האיסור על נשיאת כלי נשק.

במחצית המאה ה-18 אוחדו פלוגות המשמר באופן רשמי לתוך גדוד המשמר השחור (Black Watch Regiment), שממשיך להתקיים (לאחר תהפוכות מרובות) גם בימינו — בתור גדוד 42 של חיל הרגלים המלכותי הבריטי. אנשיו מתגאים במורשת ארוכה ומפוארת של גבורה וחירוף נפש, ונודעים כמי שנכונים תמיד לעמוד בחזית — גם אל מול הסיכונים הנוראים ביותר.

 

2 Comments on “אנדרטת המשמר השחור (The Black Watch Monument)

  1. תודה רבה על המידע המעניין.
    אני נעזרת רבות במידע המפורט באתר שלך לצורך תכנון הטיול שלנו לסקוטלנד בקיץ הקרוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.